BLOGGEN HAR FLYTTAT

september 30, 2015 8 kommentarer

Annonsen laddas.

I dag smäller det! Jag säger tusen tack och good bye till kära Veckis och flyttar HIT. Från och med nu hittar ni bloggen uteslutande på WWW.JOSEFINKNAVE.SE, så klicka er in där för att kika på mitt nya krypin och fortsätta följa min och min lilla familjs äventyr. Ni hänger väl med? <3 <3 <3

nyblogg

JOSEFINKNAVE.SE
josefinknave.se

Om det inte funkar så prova att trycka på refreshknappen uppe vid adressfältet eller klicka på F5-knappen på tangentbordet. Följ med! Utan er är det ju inte samma sak! 🙂

Vi testar!

september 29, 2015 11 kommentarer
Videobloggar

Annonsen laddas.

När vi var på Mallorca fick jag för mig att köpa en massa märkligt godis och snacks och ordna en recensionsrunda med Martin. Då visste jag inte hur OTROLIGT seriöst min make skulle ta det här med att testa chips (borde dock ha haft det på känn men jaja lätt att vara efterklok). Alltså jag har fått klippa bort sååå mycket av hans långa utlåtanden och råmaterialet i sig har tagit upp så mycket plats på min dator att jag inte ens har kunnat föra över våra bröllopsbilder (ja, det är alltså på grund av det här bröllopsinlägget dröjer, heh) eftersom datorn redan höll på att sprängas av chipssnacks.

Slutresultatet blev nog rätt kul ändå, och nu när det är ute och flyger på www kan jag äntligen börja sätta tänderna i bröllopsfestinlägget. Under tiden kan ni kika, suktas, och kanske äcklas av spanska läckerheter i klippet nedan.

Bara Josefin

september 28, 2015 Skriv en kommentar

Annonsen laddas.

Bilderna ovan är från min mysiga helg. I lördags promenerade jag med Cissi och Yrsa till Vinterviken och fikade. Jag vill få in mer kompishäng i min vardag även om jag tycker att det är lite svårare med en gullig liten unge i bilden. Dels vill jag ju vara en massa med honom, och dels är man ju en aning slutkörd och tar gärna varje litet tillfälle i akt att vila. Men, jag tror/vet att det är viktigt, i alla fall för mig, även att vårda det som är bara jag, Josefin, så det ska jag bli ännu bättre på. I söndags fick jag dessutom gott av kvalitetstid med min lilla familj. Vi fick lite gjort hemma och tog sen en liten utflykt med fika och allt.

Så, som för att kompensera för helgens mys är jag krasslig nu. Jag vaknade med en konstig känsla som visade sig vara feber, så så fort våra frukostgäster (japp, här är vi ivriga på förmiddagsaktiviteter nu för tiden) gått och B somnat gick jag och la mig själv också. Såååå jäkla trött har jag varit prick hela dagen och därför hade jag bara tre önskningar när Martin kom hem.

Mat+säng+Paradise hotel

Detta ljuva fick jag njuta av i 45 underbara minuter innan Martin gav sig av på podmöte och jag och minin var solo igen. Tajmingen alltså, men jaja, det gick ändå helt okej. Nu sussar han och jag ska med gott samvete lämna köksstöket till min kära man och lägga mig i soffan och checka ut. Hoppas att ni får en fin kväll!

Bortskämda snorungar

september 27, 2015 5 kommentarer
Podcast

Annonsen laddas.

Okej, exakt var tog den här kvällen vägen? Nu är det exakt åtta minuter kvar till Bron börjar så jag får fatta mig kort och berätta om vår helg i morgon i stället. I dag kom såklart ett nytt podavsnitt ut! Den här gången pratar vi väldigt mycket om den smärtsamma insikt som slog mig under vår utomlandsresa… Jag är en hemsk person.

Lyssnar gör ni som vanligt genom att leta rätt på avsnittet (43. Bortskämda snorungar) på Itunes eller i era podappar, eller så klickar ni igång det hela här nedanför. Trevlig lyssning! 🙂

Och hörni, jag peppar nya veckan redan nu! Den här veckan kommer det nämligen hända grejer med bloggen! Iih! Det ska bli så kul att visa er! 🙂

På sätt och vis rätt ändå

september 27, 2015 4 kommentarer
B snackar

Jag: Var är pappa?
B: (pekar på Martin) Dää!
Martin: Och var är mamma?
B: (pekar på mig) Dää!
Jag: Var är B då?
B: ….
B: Tittuuuut!

Resa med ettåring – alla mina tips för solsemestern!

september 26, 2015 3 kommentarer
Allmänt / Föräldraskap

Annonsen laddas.

Okej, det har blivit dags att sammanfatta alla mina lärdomar från Mallisresan med hela lilla familjen. Jag matar ihop allt i ett och samma inlägg så har ni det liksom samlat om ni själva ska ut och fara någon gång. Förbered er på långläsning!

Vi åkte alltså till Mallorca, närmare bestämt Ca’n Pastilla som ligger supernära Palma och flygplatsen, alltså typ på motsatt sida ön som Alcudia och allt det där som man kanske annars tänker på när man klurar på sol och bad på Mallorca. Den främsta anledningen att vi valde Ca’n Pastilla var för att min mamma var där på en jobbresa och hade möjlighet att stanna några dagar extra för att hjälpa oss med barnvaktning. Det kändes som en bra grej för oss som ändå var i väg med anledning av att vi precis gift oss och därför ville ha några timmar för oss själva för att vårda relationen med lugnt strandhäng och brutala mängder mat.

Resmålet kändes i alla fall toppen för den här gången. Ca’n Pastilla var väldigt lugnt och vi var typ den enda barnfamiljen på vårt hotell, majoriteten var pensionärer… Området i sig var väldigt sol- och badigt och det märktes att många tyskar semestrade där, men staden bortom strandgatan var charmig och mysig i sig. Dessutom älskade jag att det låg så nära flygplatsen eftersom vi var rätt mätta på att sitta still med vår ettåring efter flygresan. Ett stort plus var också att det var så smidigt att ta sig till Palma så att vi kunde få se annat än badorten.

pool bebis

För, nej, med en ettåring blir det inte riktigt samma sol och bad-semester som man kanske åkte på pre-bebis. Det finns inte att båda ligger och läser i solstolen liksom, för nån måste alltid gå med det lilla yrvädret både i land och i vatten, av självklara skäl. Vi både turades om och sprang runt alla samtidigt. Vår unge älskade att bada både i poolen och havet och den här typen av häng var faktiskt över förväntan.

Saker som var guld värda att ha med för pool- och strandhänget var:
Flera olika badkläder till småfolket. Alltså inte bara en UV-dräkt eller ett par badbrallor. Vi märkte att ett par badbyxor skavde lite efter en dag och då kändes det bra att kunna byta till en annan modell som inte spände på samma ställen. Två par UV-dräkter är också bra i fall att den ena blir blöt och kall. På bilden ser ni att vi hade en mörkblå UV-dräkt vilket inte var toppen eftersom mörka plagg blir extra varma. Välj ljusa UV-plagg!
Badblöja. I poolen vill folk såklart inte simma på otrevliga överraskningar och därför är badblöjor ett måste. Vi hade med ett par från Imse vimse, samma typ som vi använde till babysim när vi gick på det.
Solhattar. Det säger sig självt.
Solkräm en masse.
Små plastburkar att fylla med russin och kex när man vill sitta still i åtminstone 30 sekunder.
Ett par pekböcker, av samma anledning.

Saker som funkade prima att köpa på plats och därför hade varit onödigt att packa ner:
Badleksaker. Vi köpte ett set med hink och spade och gav det vidare när vi skulle lämna stället.
Parasoll. Det fanns överallt.

strand can pastilla

Efter nån dag på plats kom vi fram till att strandhänget gjorde sig bäst på kvällstid. Att bada i poolen var lättare av den anledning att det inte kom sand och vatten precis överallt.. Dessutom var det lättare ur skuggsynpunkt. Att leka sandlåda och springa runt på stranden efter middagen när man inte behövde bry sig om sånt var dock 100% mysigt!

Okej, moving on till kapitel: mat. Första dagen åt vi middag alla tillsammans. Det slutade, som ni redan vet, såhär:

bebis restaurang

Alltså med en varm och stissig unge, en stirrig mamma, Babblarna som soundtrack, paella precis överallt och alldeles för lite njuttid.

Efter den middagen kom vi fram till att vi fick köra två middagspass per dag. Vid 17 fick bebelonin äta, antingen något lite på turisthaken nära hotellet eller något som vi köpt med oss upp till rummet. Sen, när han somnat vid 19.30, la vi honom i vagnen och gick ut och åt själva med honom sussandes intill bordet. Det funkade sååå mycket bättre och Martin och jag fick 6 underbart mysiga middagar mer i den här stilen:

pizza palma

Pizza på Il Tano inne i Palma.

Vi hade med oss välling hemifrån, och russin och rån och sånt, men barnmat fanns det att köpa i mataffärerna på plats. Jag blev dock lite skeptisk när jag köpte de här kakorna som alltså marknadsfördes som ”barnets första kaka” och vars andra ingrediens var socker. :):):):):):)

mi primera galleta

Sen hittade jag också den här purén inne på ett apotek…

Fruktpuré MED Mariekex?! Haha! Ja… Jag menar såklart inte att det är fel att ge sitt barn kex ibland men det blir så roligt märkligt för en som är så van vid Sveriges stramare bebismatsråd att hitta det här. Vi hittade dock HIPP-mat (och Ellas kitchen) på en affär så vi köpte mest det eftersom vi (jag) är lite hariga. Det var såklart dyrare än hemma men vad gör man inte för en lugn mama.

diska nappflaska

För att diska flaskor och plastburkarna till småsnacksen hade vi med oss diskmedel i en liten flaska plus en disksvamp. Svampen kan jag dock inte rekommendera eftersom vi tog en sån med skrapig yta på ena sidan som repade flarrorna. </3 En hotelltandborste funkade dock toppen som diskborste!

Dagssömnen tajmade siestan bra och blev oftast uppe i svala hotellrummet eller i vagnen. Nattsömnen blev inledningsvis i vagnen för att sen fortsätta i resesängen som vi bokat genom hotellet. Det största kluret var väl egentligen de tidiga morgnarna då det inte fanns så mycket att hitta på där vi bodde mellan klockan 06-08, då hotellfrukosten öppnade. Nästa gång vi reser kommer ett lekrum på hotellet vara ett plus. Den här gången hittade vi en lekpark längre in i stan där Martin och B startade dagen rätt ofta.

palma santa catalina

När vi var inne i Palma gillade vi området Santa Catalina både att promenera i och äta i. Vi hade fått och läst en del tips om restauranger där men många av dem var fullbokade när vi kom så vi hamnade på lite andra ställen. Det bevisade dock att området i sig bjuder på mycket bra mat för även dessa ställen var toppen. Att ta en stor pizza på Il Tano hade vi fått tips om och det var verkligen toppen. Italienska restaurangen Casa Michaela hamnade vi på av en slump men det var guld det med. Överlag var väl maten vi åt inne i Palma som INTE var spansk den bästa, hehe.

I Ca’n Pastilla bjöd restaurangen Payesita på bästa matupplevelsen i form av gudomlig fisk. Tapas på Flip flop var också en höjdare.

flyga ettaring

Till sist då, kanske det som stressade mig mest – RESANDET! I och med att vi bokade vår resa a la charter hade vi riktigt obekväma flygtider, men även det gick verkligen över förväntan. På ditvägen roade vi minin med småleksaker jag köpt som han inte lekt med innan, russin och paddan. Bara att titta på alla flygplansprylar var nog med underhållning en stund. Sen somnade han med flaskan i min famn mot slutet. På hemresan somnade han, som ni ser, på flygplatsen och sov sen HELA VÄGEN HEM!!!!!!!!!!!!!!!!! !!! !!!!!!!!! !1!!!!!1!!!!

Tips för flygresan:
Ha med ett par rena flaskor och grejer din bebbe gillar att fylla dem med. Vi hade med smoothie och välling på tetra för att undvika kladd och bök. Han fick detta under start och landning för att hålla lock för öronen borta.
Köp några små skitleksaker för typ 30 spänn styck i leksaksaffären hemma (jag köpte ett minigameboy pga roliga knappar och ett minifiskarspel som var kul att pilla med) som barnet får först på planet. Smått, plockigt och nytt är en bra kombo, plus att det inte ska göra något om det kommer bort.
Ladda paddan med bra grejer. Vi laddade ner Babyloonz app ”Kul med djur” som verkligen var SUCCÈ med en massa roliga moment. Den kändes pedagogisk, underhållande och liksom… lugn. Inte så hetsig och blinkande, vilket jag tycker känns bra. Den innehöll en liten djurlätesskola, lek med en gullig panda och ett helt avsnitt av deras ”Kul med djur” som är himla mysigt. Värt varenda krona. Appen Pekbok för barn är också fin. Sen hade vi också Babblarnas app (som vår unge dock har börjat tröttna på, trodde aldrig den dagen skulle komma) och en superstörig, men tydligen rolig, app med traktorspel.

Sååå.. Var det allt? Jo, tema vagn kanske vi också ska beta av lite snabbt! Vi lämnade vår Brio Go hemma och tog i stället med oss lite smidigare Elodie details Stockholm city stroller som vi köpt andra hand av Josefina med familj. Den var toppen för resan, verkligen, eftersom den var smidig att fälla ihop och erbjöd bra med sovplats för minin. Körmässigt, gällande komfort för den vuxne, går den absolut inte att jämföra med vår Brio (som vi älskar) men det vet jag inte om någon paraplyvagn i den prisklassen gör.

Okej! Kommer ni på nåt ni undrar får ni självklart fråga i kommentarsfältet. Vi blev i alla fall inte skrämda och ärrade av att resa med en mini, tvärtom var det över förväntan, kanske speciellt eftersom det kändes som att även han kunde njuta av vår tripp. Det här gör vi om! 🙂

20 minuter från soffan

september 25, 2015 1 kommentar

Annonsen laddas.

God kväll från de vackra makarna! Jag hade tänkt leverera mer i dag men så bestämde sig en viss person för att ta en betydligt kortare nap än vanligt och så fick bloggandet stryka på foten. Vi har haft fullt upp med öppna förskolan-besök och sen häng hemma hos min pappa & c/o. Bebins ego är nu boostat till stjärnstoppsnivå och min och Martins magar är fulla av smarrig pasta bolognese med äppelpaj till efterrätt. Nu ska vi bara tunnelbana oss hem, sen ska jag lägga mig raklång i soffan med en skål popcorn på magen och låta den där supertröttheten som lurat hela dagen regera. I morgon är det helg och det känns så himla BÄST!

Tvättberg, peppisar och nyheter

september 24, 2015 9 kommentarer

Annonsen laddas.

Vår dag började på ett av de mest trista sätten, nämligen med det här:
Alltså ett brutalt tvättvikarprojekt! Det här satte både mig och bosungen lite ur balans på grund av extremtråk så därefter följde en mycket kritisk timme av gnäll och tålamod på bristningsgränsen. Som tur är dök min vän Cissi och hennes kusinbarn upp och gjorde oss på bättre humör. De var inte de enda som besökte oss heller, för efter lunch kom den här:

Min lillebror! Här i full färd med att leka tittut och klämma ett helt paket (!!) av säsongens pepparkakssmak (vinteräpplen) som lägligt skickades hit till hans besök.

Det har varit jättemysigt med alla besök i dag, och nog rätt bra eftersom det har distraherat mig lite från funderingarna som börjat komma tillbaka efter att jag förträngt dem under bröllops- och resebestyr. Nämligen tankarna på vaaaaaad jaaaag skaaaaaa bliiiiiii när jag blir stor, det vill säga i januari när vi förhoppningsvis har förskoleplats. Ska jag ge frilansandet en andra chans? Ska jag börja plugga? Jobba i butik? Bli astronaut? Aaah! …okej, stryk det sista, är det nåt jag vet att jag absolut inte kommer bli någon gång så är der astronaut, det är ju värsta mardrömsjobbet för en sån som jag.

I alla fall, så här ser det ut just nu. Jag försökte smita undan lite för att skriva det här men det gick ju sådär… Jag kan tydligen vara världens tråhåkigaste morsa everz som inte fattar nånting alla dagtid för att vips när Martin kommer hem bli jordens mest intressanta person som bör följas likt lärljungarna följde Jesus. :):):):)

Ja, det är väl vår dag det! Inom de närmsta dagarna kommer det hända en liten förändring här på bloggen som jag hoppas att ni ska tycka om. Jag ser fram emot det i alla fall!

Var han så liten?

september 23, 2015 2 kommentarer

Annonsen laddas.

Nu på kvällskvisten har jag suttit och kollat igenom en massa gamla bilder och vältrat mig i nostalgi. Tänk att han var så liiiiiiten. Lite extra knäppt känns det nog just nu för att det har hänt så HIMLA mycket i utvecklingen på sistone. Det är liksom inte längre en liten bebis vi har, utan att litet barn. Ett litet barn som har en tydlig vilja, humor och som kan kommunicera allt fler och fler ord för varje dag som går. Just den där prata-biten är så gullig att jag får bita mig i tungan flera gånger per dag för att inte skrika ut till valfri person som råkar passera just då att hen MÅSTE KOLLA OCH LYSSNA PÅ MITT BARN FÖR HAN ÄR SÅ OTROLIGT MYSIG ATT JAG SMÄLLER AV. Ok, slut på föräldrapsyk för i dag.

En liten, liten plutt förra sommaren. Och bebin förstås.

Nu har den där lilla one man show-personen i alla fall gått och lagt sig och jag ska när som helst kicka igång hösten på allvar. Japp, det är ju nu som tevehösten börjar dra igång på allvar och en annan planerar ju att följa Bonde söker fru mer eller mindre slaviskt. Myset!! Ok, måste koka te nu. Vi hörs i morgon! <3

Mallis vs höstdepp: 1-0

september 23, 2015 3 kommentarer
Podcast

Annonsen laddas.

Ni har väl inte missat att det har trillat in en ny pod? Den spelades in på Mallis (500 teknikpoäng och Nobelpris till oss, wehooo!) och vi snackar mycket om vår lilla resa och hur man hanterar höstdepp på hemmaplan. Ni hittar avsnittet på Itunes, i era podappar (Beyondpod, Podcaster, Podkicker) eller så lyssnar ni direkt i rutan här nedan. Hoppas att ni gillar! 🙂

Nu ska jag ta med en rastlös liten kille till öppnis. Hoppas att det slutar regna snart så att vi kan hänga lite ute också…